До вузлового кталогу

Мовний націоналізм
Мовний занепад

Етнічні визначення віддзеркалюють внутрішню культуру, проте не нейтрально, а відповідно до стосунків між різними етнічними групами. Люди часто змінюють етнічне самовизначення з метою отримання максимальної переваги в ситуації (див. Барт (Barth), 1969, Горовиц (Horovitz), 1985).

Візьмемо для прикладу Кенію, де Суахілі ( Swahili) має статус національної мови, а різноманітні етнічні групи користуються місцевими мовами. Коли члени декількох племінних груп таких як Кипзиґис (Kipsigis), Кикуйу (Kikuyu) та Мааси (Maasi) спілкуються між собою, вони можуть висловити їхню спільну кенійську національність шляхом використання суахілі, чи підкреслити їхні відмінні етнічності користуючись власними взаємно нерозбірливими мовами.

Лаитин (Laitin, 1992) зауважив, що названі особи готові оперувати трьома мовами в такій ситуації - домашньою (часом лише розмовною), національною чи регіональною мовою, якою вчились в школі, та міжнародною чи мовою обміну (trade language). Коли еліта говорить англійською чи іншою міжнародною мовою, групи працівників можуть використовувати місцеву мову як затруднення для їхнього керівництва та для підкреслення власної етнічної відмінності. В той же час, працівник який бажає підвищення та хоче бути помітним в культурі боса буде поліпшувати власне знання міжнародної мови як засобу затушування етнічної відмінності. Люди - гнучкі в повсякденному спілкуванні, але коли мова стає фактором в державній політиці - з увагою до того чому вчать в школах - питання може стояти дуже гостро. В Еритреї, наприклад, пропозиція навчати місцевими мовами, викликала протести тих, хто не має розвинутої літературної мови, особливо серед тих ісламських груп, які віддають перевагу навчанню по-арабськи. Коротко, бути багатомовним - поширено; де розміщується людська мовна лояльність - не очевидно; мовна політика може бути набагато складнішою, ніж містить в собі проста ідея поваги до "національної" мови.

Переклад з:
Nationalism, by Craig Cakhoum, 1997,
ISBN 0-8166-3112-2
стор. 41.